Jumaat, 25 November 2011

Ubah cara lama

AssalamualaikumHye all. (buat- buat macam ada orang baca entry ni

Topik yang aku nak ketengahkan pada hari ni sebenarnya dari semalam aku wondering. Ia terjadi semasa aku buka FB and ada wall photo about a girl wearing a 'tudung' but when she sit, people on her back can see her underwear. (Maksud saya, she wearing baju yang singkat) Sebenarnya, aku marah sangat kepada yang upload picture sebab yang tukang upload itu adalah LELAKI. Ini ke cara awak berdakwah? Dengan memalukan orang lain? Come on la. Cuba kalau situasi tu terjadi pada kakak or adik awak. Dont you feel ashame and angry? Why not you tegur that girl by telling her "Excuse me miss. Saya ternampak belakang awak. Boleh tolong labuhkan baju?" Memang gadis tu akan malu tetapi orang lain tak tahu. Kalau fikir dalam-dalam, mana yang lebih baik? Upload picture or menegur? Please be gentleman la. Amat- amat tak buruk perangai macam kamu tu. And baru- baru ni, di wall FB aku ada picture yang tak senonoh. Picture perempuan yang tukang upload,tukang sebar, tukang share, again LELAKI. Ada yang komen menghina, mengutuk. Why not send mesej je. Tegur elok- elok. Ni tak mengkondemkan lagi ada la. Tak kena batang hidung sendiri macam tu la. Esok lusa ada anak, jadi macam tu baru tahu. So, kesimpulannya kalau ade dekat wall keluar picture yang tak senonoh, kadang-kadang tu mungkin akaun penyebar gambar lucah tu kena hack sebab ada diantara kawan-kawan aku penah kena hack FB. Seorang tu, FB kena hack, DP dia picture gay yang tengah menjolok and album dia penuh dengan picture GAY and bila kawan dia komen, komen dia akan naik pada wall kawan kepada kawan yang kena hack tu. So, orang yang tak kenal pon boleh komen picture tu and jadilah tempat memaki hamun besar- besaran sedangkan tuan punya FB sendiri tak tahu apa cerita FB dia. Baru- baru ni, hackers buat cara lain. Hack FB orang, upload picture perempuan tunjuk dada and yang pakai tak cukup kain. Lepas tu boleh pulak orang tuduh dia tu boleh hack FB orang lain jika kita add dia or approve dia. Come on la. Fikir logik la. Takkan la tuan FB tu bodoh sangat dia nak khianat orang. Nak menegur biar kena cara. Maki hamun bukan teguran yang baik. So peeps, beware la dengan FB and attire. Orang zaman sekarang suka menegur dengan cara yang memalukan. Have a nice day all. Hope yang suka memalukan orang tu ubah cara teguran ya!

Tiada ulasan: