Khamis, 26 Januari 2012

change

Assalamualaikum
Hari ni aku nak menulis tentang perubahan. Course yang aku belajar memang banyak belajar type of change, barriers and how to conduct change. Tapi bukan itu yang aku nak tuliskan. I had a friend yang cuba untuk berubah dari free hair jadi bertudung. She change her DP at facebook showing that she wear hijab yang belit- belit tu. Aku sebagai seorang kawan, memuji dan mengucapkan rasa syukur dengan perubahan kawan aku tu tapi yang aku kesalkan ada yang mengondem dengan berkata pakai tudung tapi macam paderi. Perkara tu kita tolak tepi dulu sebabnya, bila orang nak berubah, kita kena bagi support. Bagi dulu dia tutup aurat and after that, slowly kita ajak dia pakai yang lebih sopan lagi. Nak berubah secara drastik terus terang aku cakap susah dan tak akan tahan lama. Yang makin menyerabutkan keadaan, ada yang salah faham dengan apa yang aku tengah bertelagah dengan mamat tadi. Dia ingat aku mengata free hair person. No. I didnt mean that. Maksud aku yang aku nak kata, lebih elok bertudung dari free hair. Yang mana satu yang dituntut. Memang la berpakaian ketat lepas tu bertudung ramai yang kata better buka tudung tu. Tapi keadaan sekarang, orang cuba berubah. No matter what, kita kena bagi support and if caranya kurang kena dengan cara, kita tegur dengan elok bukan dengan merendahkan lagi orang tu. Bukan senang someone nak berubah disebabkan diri sendiri. Its a big step in life. So, hope my reader jadilah seorang yang bijak berfikir. Aku hairan dengan Malaysian mind set yang always saying 'no'. Cuba ubah ayat tu dari 'no' ke ayat lain. Sebagai contoh, tidak boleh memakai seluar pendek keluar dari asrama. Tidak boleh memakai baju nampak ketiak or bla, bla, bla. Why not kita pendekkan cerita dengan buat ayat sila pakai pakaian yang menutup aurat. Which one is better? Nak baca pun sedap. Bagi aku, jika terlampau banyak sangat 'no' tu makin orang buat ada la. Zaman sekarang, kita perlu phsyco bukan paksaan. If reader ada kawan- kawan yang nak berubah, bagi semangat, support and pujian. Tak perlu la nak kondem- kondem ni. Sampai bila kita nak berubah kalau saling mengondem antara satu sama lain? Being nice between each other kan bagus. =)

Tiada ulasan: